ترکیه

هر آنچه درباره بورسیه تحصیلی ترکیه باید بدانید!

در چند سال اخیر دانشگاه‌های ترکیه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده‌اند. ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه مناسب‌بودن شرایط و هزینه تحصیل و اعتبار دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از عوامل اثرگذار در این زمینه هستند. ازآنجایی‌که بخشی از کشور ترکیه در اروپا قرار دارد این کشور تلاش می‌کند تا سیستم آموزش عالی خود را هم‌سطح با دانشگاه‌های اروپایی ارتقا دهد. این هدف موجب شده است تا دانشگاه‌های ترکیه مجهز به امکانات علمی و تحصیلی استاندارد اروپا و جهان باشند.

همچنین حضور اساتید معتبر بین‌المللی، همکاری علمی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های معتبر جهان موجب افزایش رتبه دانشگاه‌های این کشور در سطح جهان شده است. در کنار ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه، تمام این تلاش‌ها منجر به قرارگیری برخی از دانشگاه‌های معروف ترکیه در رنکینگ‌های معتبر جهانی و افزایش مهاجرت تحصیلی به این کشور شده است.

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیه از همسایگان شمال غربی ایران با داشتن مرزهای آبی مختلف از بهترین شرایط آب‌وهوایی و مناظر طبیعی بهره برده و یک مقصد گردشگری بسیار مطلوب به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، در چند دهه اخیر دولت و سیستم آموزش عالی ترکیه با اتخاذ سیاست‌های پیشرفت و سرمایه‌گذاری‌های کلان توانستند اعتبار علمی دانشگاه‌های این کشور را افزایش دهند.

تمام این تلاش‌ها منجر به افزایش تقاضای بین‌المللی برای تحصیل در ترکیه شد. از طرف دیگر ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه نیز عامل دیگری برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان خارجی به ترکیه شد. بورسیه‌های تحصیلی متعددی به دانشجویان واجد صلاحیت‌های علمی و تحصیلی اعطا می‌شود و همچنین مناسب‌بودن هزینه زندگی دانشجویی نیز مزید بر علت شده است. مهم‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه عبارت‌اند از:

  • اعتبار بالای دانشگاه‌های ترکیه
  • مناسب‌بودن هزینه تحصیل
  • مناسب‌بودن هزینه زندگی دانشجویی
  • شباهت‌های فرهنگی، مذهبی و بعضاً زبانی بین ایران و ترکیه
  • برخورداری از جاذبه‌های گردشگری
  • ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه
  • آشنایی با فرهنگ و تاریخ پرفرازونشیب ترکیه
  • امکان اشتغال به کار ضمن تحصیل و بعد از تحصیل در ترکیه

به دلیل فراگیرشدن مهاجرت تحصیلی، مؤسسات مهاجرتی زیادی مشغول به کار هستند. انتخاب یک مؤسسه مهاجرتی نقش مهمی در تسهیل و موفقیت در فرایند مهاجرت تحصیلی دارد. دفتر مهاجرتی علم ویرا با داشتن گواهینامه و مجوزهای لازم و قانونی از برترین دفاتر مهاجرتی است که هدف آن آسان‌کردن این مسیر پرپیچ‌وخم برای متقاضیان است.

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

موفقیت در اخذ بورسیه تحصیلی یکی از موارد مهمی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای آن تلاش می‌کنند. از طرف دیگر ارائه بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف جهان بسیار رایج است و دانشجویان و پژوهشگران با اثبات شایستگی‌های خود می‌توانند به آن دست یابند. ترکیه نیز از این رقابت عقب نمانده و دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای علمی و دانشگاهی این کشور بخشی از بودجه خود را به این امر اختصاص داده‌اند. در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از انواع بورسیه تحصیلی ترکیه را معرفی کنیم.

1. بورسیه تورک بورسلاری

یکی از معروف‌ترین انواع بورسیه‌ تحصیلی ترکیه، بورسیه تورک بورسلاری است که تمام مقاطع تحصیلی را پوشش می‌دهد. هدف از ارائه این بورسیه دولتی ایجاد مجموعه‌ای از مدیران کارآمد در کشورهای مختلف است که به همکاری‌های بین‌المللی متعهد باشند. انواع بورسیه‌های تورک بورسلاری شامل موارد زیر است:

  • بورسیه‌های تحصیلی موفقیت
  • بورسیه تحصیلی پژوهشی
  • بورسیه KATiP (ویژه فراگیری زبان ترکی)

مدت‌زمان استفاده از این بورسیه تحصیلی ترکیه کوتاه‌مدت و تمام‌وقت است که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • برنامه‌های تمام‌وقت: بورسیه کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکترا برنامه بورسیه شایستگی و برنامه‌های بخش هنر
  • برنامه‌های کوتاه‌مدت: بورسیه موفقیت (۱ساله)، برنامه بورسیه تحقیقاتی (12-3 ماه) و برنامه ارتباطی ترکیه برای دانشگاهیان و مقامات دولتی (10-8 ماه)

2. بورسیه های دانشگاهی

نوع دیگری از بورسیه تحصیلی ترکیه بورسیه‌های دانشگاهی این کشور است که از طرف دانشگاه‌های مختلف به دانشجویان شایسته اعطا می‌شود. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

1. بورسیه دانشگاه سابانجی

این بورسیه تحصیلی ترکیه مخصوص دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا است و دانشجویان واجد شرایط بر اساس سوابق تحصلی خود انتخاب می‌شوند. شرایط لازم برای دریافت این بورسیه ارائه مدرک زبان، قبولی در آزمون‌های دانشگاهی مانند آزمون GRE یا GMAT و ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد مورد تأیید دانشگاه است.

2. بورسیه دانشگاه فنی خاور میانه

هدف از ارائه بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه فراهم‌کردن شرایط مناسب برای تحصیل دانشجویان خارجی است و دانشجویان با اثبات داشتن مشکلات مالی خود می‌توانند این بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت کنند. برای دریافت بورسیه فنی خاور‌میانه ارائه دادخواست ضروری است و متقاضیان باید اسناد و مدارکی را برای اثبات مشکلات مالی خود ارائه دهند.

3. بورسیه دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت برای اعطای بورسیه معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. ارزیابی ریزنمرات دبیرستان، نمرات آزمون‌های بین‌المللی، داشتن مقالات علمی معتبر و ریزنمرات آزمون‌های ملی برخی از این معیارها هستند. دانشجویانی که موفق شوند این بورسیه را دریافت کنند شهریه آنان به‌صورت کامل یا پارت فاند تحت پوشش قرار می‌گیرد. بورسیه دانشگاه بیلکنت به ‌تمام رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی اختصاص دارد. متقاضی باید معدل سالانه 3.30 یا بالاتر را برای کسب بورسیه تحصیلی شایستگی دریافت کند.

4. بورسیه دانشگاه یدی تپه

این بورسیه تحصیلی ترکیه بسیار رقابتی بوده و به دانشجویان برتر اختصاص دارد. بورسیه دانشگاهی یدی تپه به سه صورت بورسیه کامل (معاف از پرداخت کامل شهریه)، بورسیه 50 درصد (پوشش نیمی از شهریه) و بورسیه 25 درصد (معاف از پرداخت یک چهارم شهریه) است.

3. بورسیه تحصیلی اراسموس

بورسیه اراسموس یکی از بورسیه‌های تحصیلی در سطح جهان است که برخی دانشگاه‌های ترکیه نیز در آن شرکت کرده‌اند. این بورسیه یک برنامه مدون از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. بر اساس بورسیه اراسموس دانشجویان می‌توانند بر اساس شایستگی علمی و تحصیلی خود 2-1 ترم از طول دوره تحصیل خود را به‌صورت رایگان در یک کشور دیگر بگذرانند.

4. بورسیه تحصیلی توبیتاک

بورسیه توبیتاک (TUBITAK) یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی ترکیه است که تمام مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکترا و پست دکترا را پوشش می‌دهد. این بورسیه از طرف شورای تحقیقات و فناوری ترکیه به دانشجویان خارجی اعطا می‌شود. عدم تابعیت کشور ترکیه، شرط سنی، ارائه مدارک تحصیلی و ریزنمرات دوره‌های تحصیلی قبلی و داشتن شرایط پذیرش دانشگاه موردنظر برخی از مهم‌ترین شرایط اخذ بورسیه توبیتاک هستند.

برای آگاهی از شرایط اخذ انواع بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید از طریق دفاتر مهاجرتی معتبر مانند مؤسسه علم ویرا اقدام کنید. کارشناسان این مؤسسه با آگاهی کامل از انواع بورسیه تحصیلی و شرایط اخذ آن اطلاعات کامل را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

5. بورسیه تحصیلی ابن سینا

یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی در کشور ترکیه، بورسیه ابن‌سینا است و این بورسیه تحصیلی نیز بسیار رقابتی است که بودجه آن توسط دولت تأمین می‌شود. این بورسیه تحصیلی ترکیه مختص دانشجویان خارجی است که تنها برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. بورسیه تحصیلی ابن‌سینا رشته‌های مختلف تحصیلی شامل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، رشته‌های علوم پزشکی، حسابداری و… را شامل می‌شود.

جمع‌بندی

دانشگاه‌های کشور ترکیه نیز همانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. بورسیه تورک بورسلاری، بورسیه‌های دانشگاهی متعدد، بورسیه تحصیلی ابن‌سینا، بورسیه توبیتاک و بورسیه اراسموس برخی از انواع بورسیه تحصیلی ترکیه هستند.

متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی باید بر اساس ضوابط دریافت بورسیه شرایط کامل را داشته و مدارک لازم را برای اثبات آن‌ها ارائه دهند. ارائه مدرک زبان، کسب نمره قبولی در آزمون موردنظر دانشگاه و شایستگی علمی برخی از شرایط تحصیل در ترکیه هستند. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا یک تیم مهاجرتی متخصص و ماهر متشکل از مشاوران مهاجرتی، وکلا و حقوق‌دانان خبره مهاجرتی است که تلاش می‌کند متقاضیان را از بهترین مسیرهای قانونی مهاجرت راهنمایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا