سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

بلیط چارتر چیست؟

سایت ایمن باشی

هنگامی که عمیق‌تر به واژگان مربوط به سفر می‌اندیشیم؛ با کلماتی برخورد می‌کنیم که در ابتدا عجیب به نظر می‌رسند. اما معنا بسیاری دارند. همین چند روز پیش بود که یک پیامک از یک آژانس هواپیمایی توجه‌ام را به خود جلب کرد. با اینکه این پیامک در اصل به منظور تبلیغات ارسال شده بود اما قرارگیری کلمه چارتر در میان جملاتش باعث شد تا کمی با خود کلنجار روم.

بالاخره دل به دریا زدم و به جست و جو در فضای بیکران اینترنت پرداختم تا متوجه شوم بلیط چارتر به چه معناست؟ و چه تفاوتی با سایر بلیط‌ها دارد. راستش را بخواهید اولش کمی سردرگم شدم اما بالاخره توانستم تعریف درستی از بلیط چارتر و کاربرد این دسته بلیط‌ هواپیما را به دست بیاورم. برای آشنایی کامل با بلیط چارتر با ما در هارا گدیم همراه باشید.

بلیط چارتر چیست؟

بلیط چارتر چیست

بلیط چارتر مثل بقیه کلمات یک معنی لغوی دارد و یک معنی کاربردی. معنی واژه چارتر من را بیشتر یاد اردوهای دوران مدرسه می‌اندازد. یادش به خیر چه ایامی داشتیم و چقدر زود گذشت. بگذریم؛ از بحث خارج نشیم.  چارتر یعنی دربست و کرایه کردن. وقتی چند نفر با هم یک هواپیما را به مقصد مشخصی کرایه می‌کنند؛ می‌گویند هواپیما را چارتر کرد‌ه‌اند. عجیب‌تر اینکه واژه چارتر برای هتل‌ها، مسافر خانه‌ها و … هم کاربردی است.

فرض کنید تیم ملی بسکتبال ایران قرار است در تاریخ مشخصی در هند مسابقه دهد. ازدیاد بالای مسافران این سفر باعث می‌شود تا تمامی صندلی‌های این هواپیما هواپیما دربست تیم ملی باشد. در چنین شرایطی گفته می‌شود که هواپیما توسط  ورزشکاران تیم ملی چارتر شده است. اگر دانشگاهی تصمیم بگیرید تعدادی از دانشجویانی خود را طی یک سفر هواپیمایی به مشهد مقدس ببرد؛ می‌تواند از بلیط چارتر استفاده کند.

بلیط‌های چارتر هر ساله سهم بسیاری از فروش بلیط را به خود اختصاص می‌دهند. سفرهای ماموریتی مشاغل خاص، مسابقات مختلف، جلسات شرکت‌ها و سازمان‌ها مثال‌‌های روشنی هستند که نشان می‌دهد؛ بلیط‌های چارتر چقدر پرطرفدار هستند.

به طور می‌توان گفت هنگامی که یک گروه خاص قصد سفر را داشته باشند؛ می‌توانند به جای رزرو و خرید بلیط به صورت تک به تک؛ یکجا بلیط خریداری کنند. هم صرفه اقتصادی بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت و هم در طول سفر امکانات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

برای خرید بلیط چارتر حتما نیاز نیست عضو تیم خاصی باشیم، در شرکتی خاص مشغول به کار باشیم یا با گروهی مشخص سفر کنیم. گاهی برخی آژانس‌های گردشگری و هواپیمایی در ساعت‌های پایانی باقی مانده به سفر با ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی سعی دارند؛ شما را جز تیم مسافران خود کنند تا به اصطلاح یک معامله دو سر سود صورت گیرد.

در این مسیر با دو کلمه مهم یعنی چارتر دهنده و چارترکننده برخورد خواهید کرد. به طور کلی چارتر دهنده به فرد یا سازمانی گفته می‌شود که اختیار کرایه تعدادی از صندلی‌های هواپیما یا تعدادی از اتاق‌های هتل‌اش را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مقابل چارتر کننده خود فرد شما هستید که با اعضا تیم‌تان نسبت به کرایه تعدادی از واحد‌های یک هتل یا صندلی‌های یک هواپیما مسافربری می‌پردازید.

دسته بندی بلیط‌ های چارتر یا انواع چارتر

بلیط‌های چارتر با توجه به دو معیار مهم یعنی زمان و ظرفیت صندلی به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. اگر معیار دسته بندی چارتر‌ها را ظرفیت صندلی در نظر بگیریم؛ شاهد پدید آمدن دو گروه به نام‌های سایت چارتر و فول چارتر می‌باشیم.

اگر در طول یک سفر تمامی صندلی‌های یک هواپیما برای گروهی خاص چارتر شوند؛ گفته می‌شود حالت فول چارتر رخ داده است.

اگر تنها تعدادی از صندلی‌های هواپیما متعلق به گروهی خاص باشد؛ و مابقی میان عموم مردم تقسیم شود به این حالت سیت چارتر گفته می‌شود.

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم یکی دیگر از معیارهای تقسیم بندی چارترها، زمان است. با توجه به این معیار شاهد پدید آمدن سه دسته چارتر با نام‌های پرواز چارتر بلاک، پرواز چارتر بک تو بک و پرواز چارتر شناور هستیم.

اگر فرد چارتر کننده بخشی یا حتی تمامی صندلی‌های هواپیما را برای یک مدت زمان خاص کرایه کند؛ گفته می‌شود پرواز از نوع چارتر شناور است. به عنوان مثال یک تیم گردشگری تمامی صندلی‌های پرواز به ترکیه را به مدت سه ماه کرایه می‌کنند. در چنین شرایطی هیچ اجبار و محدودیتی برای مدت زمان بازگشت مسافران رخ نمی‌دهد.

اگر برای فاصله زمانی میان بلیط رفت و بازگشت، قانونی گذاشته شود و مسافر موظف به بازگشت در بازه زمانی خاصی شود؛ گفته می‌شود که پرواز چارتر بک تو بک است. به عنوان مثال شما  قصد دارید به دبی سفر کنید، اگر بخواهید چارتر بک تو بک خریداری کنید؛ به شما گفته می‌شود که حداکثر ظرف سه هفته آینده باید بازگردید. وشما موظف می‌شوید بلیط بازگشت خود را در این بازه زمانی در نظر گیرید.

در حالت سوم یعنی پرواز چارتر بلاک فرد موظف است در تاریخ مشخصی بلیط رفت و برگشت خود را تنظیم کند. به عنوان مثال راس ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد تاریخ ۲۷ مرداد ماه پرواز رفت و در تاریخ ۳۰ شهریور پرواز برگشت برای او در نظر گرفته می‌شود.

مزیت خرید بلیط چارتر

مزیت خرید بلیط چارتر

حالا که از بلیط‌های چارتر صحبت کردیم، خوب است کمی هم به مزایا و معایب این دسته بلیط‌ها نگاه کنیم تا بهتر بتوانیم برای خرید یا عدم خرید تصمیم گیری کنیم.

یکی از مهم‌ترین مزایا خرید بلیط چارتر مناسب بودن هزینه این بلیط‌ها نسبت به بلیط‌های معمولی است. آژانس‌های گردشگری با خرید انواع بلیط‌های چارتر سعی می‌کنند تا هم از اتلاف سرمایه جلوگیری کنند، هم از شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌های ویژه دریافت کنند و هم تخفیف‌های خوبی به مسافران دهند.

نمی‌دانم تا کنون نام بلیط‌های لحظه آخری را شنیده‌اید یا نه. بلیط‌های لحظه آخری همان بلیط‌های چارتری هستند که به دلیل عدم حضور برخی از مسافرانی که از قبل بلیط رزرو کرده بودند؛ با هزینه پایین‌تری فروخته می‌شود.

معایب خرید بلیط چارتر

بلیط چارتر در کنار دارا بودن مزایا از معایبی نیز برخوردار است. اگر چه این بلیط‌ها قیمت مناسبی دارند اما در برخی موقعیت‌های خاص که افراد زیادی قصد سفر می‌کنند؛ هزینه این بلیط‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

دومین معایب خرید بلیط چارتر این است که هیچ تفاوتی میان افراد خردسال و کودک با بزرگسالان در پرداخت هزینه بلیط وجود ندارد. به بیان دیگر هزینه بلیط یک پیرمرد با یک کودک سه ساله برابر است.

عیب دیگر بلیط‌های چارتر این است که شما در صورت لغو یا جا ماندن از سفر نمی‌توانید هزینه پرداختی خود را دریافت کنید.

تفاوت میان پروازهای چارتر و پرواز‌های سیستمی در چیست؟

حالا که با پروازهای چارتر آشنا شدید؛ خوب است پروازهای سیستمی را نیز بشناسید. در تعریف پروازهای سیستمی می‌توانیم بگوییم که شرایط و امکانات شرکت‌های هواپیمایی باعث می‌شود تا برنامه مشخصی را برای پروازهایی خاص در طول ماه‌ها یا حتی هفته‌ها در نظر بگیرند. بلیط‌های این پروازها که با نام پروازهای سیستمی شناخته می‌شوند؛ به عنوان بلیط سیستمی شناخته شده و به فروش می‌رسند.

اگر بخواهیم پروازهای چارتر را با پروازهای سیستمی مقایسه کنیم شاهد سه تفاوت عمده خواهیم بود.

۱: اولین تفاوت مربوط به سن مسافران است. برخلاف بلیط‌های چارتر در هنگام خرید بلیط سیستمی سن مسافر نقش بسیاری در هزینه بلیط خریداری شده ایفا می‌کند.

۲: دومین عاملی که باعث ایجاد تفاوت میان پرواز‌های سیستمی و چارتر شده است برنامه زمانی است. پروازهای سیستمی در طول بازه‌های زمانی مختلف هزینه‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید حتی از چندین ماه قبل برای تاریخ دلخواه خود بلیط رزرو کرده و هزینه‌اش را بپردازید.

۳: سومین تفاوت میان بلیط‌های چارتر و سیستمی مربوط به هزینه‌ها است. هزینه بلیط‌های سیستمی هر چه به موعد سفر نزدیک‌تر شوید گران‌تر است. به عبارتی شما هر چه سریع‌تر بتوانید بلیط خریداری کنید به نفعشان است. در صورتی که هزینه بلیط‌های چارتر این گونه نیست.

قیمت بلیط چارتر چگونه مشخص می‌شود؟

قیمت بلیط چارتر کاملا بستگی به پر یا خالی بودن پرواز دارد. اگر شرکت گردشگری که بلیط‌های چارتر بسیاری خریداری کرده است در اواخر سفر متوجه شود که ضررهای زیادی در کمین او است؛ برای پر کردن صندلی‌های پرواز قیمت بلیط را به طور قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

نکته‌ای که لازم است در اینجا اشاره کنیم این است که نشستن به امید رزرو بلیط در زمان‌های پایانی نزدیک به پرواز به خصوص در فصل‌ها یا بازه‌های زمانی پر مسافر اصلا کار عاقلانه‌ای نیست.

خرید بلیط چارتر برای چندین دوست که قصد سفر به شهر یا کشور مشخصی را دارند؛ می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

بهترین زمان برای خرید بلیط‌ های چارتر

بهترین زمان برای خرید بلیط‌ های چارتر

ممکن است این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که بهتر است چه زمانی نسبت به خریداری بلیط چارتر اقدام کنیم که هزینه کمتری برایمان داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم همه چیز بستگی به زمان سفر شما دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید در تعطیلات عید سفر کنید، خرید بلیط چارتر تا آخرین لحظه هم دستخوش تغییر نمی‌شود. حتی هزینه دریافتی نیز تفاوت چندانی با بلیط‌های سیستمی در موقعیت‌های پرمسافر نخواهد داشت. اما چنانچه زمانی را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید که بیشتر افراد مشغول به کار هستند و کمتر کسی قصد سفر می‌کند؛ خرید بلیط چارتر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بلیط‌های لحظه آخری نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. تنها کافی است هوشیار باشید تا این فرصت‌های خاص و ویژه را بیابید و از دست ندهید.

مسیرهای پرطرفدار بلیط چارتر کدامند؟

تقریبا شما در تمامی مسیرهای هواپیمایی می‌توانید بلیط‌های چارتر را بیابید و خریداری کنید. اما برخی از مسیرها طرفداران بسیار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. و با استقبال بیشتر علاقه مندان رو به رو هستند. بلیط‌های چارتر مختص به شهرهایی چون اصفهان، شیراز، مشهد، کیش، قشم و همچنین کشورهایی چون دبی، و ترکیه از پرطرفدارترین‌ها می‌باشند.

ناگفته نماند که بلیط‌های چارتر هیچ محدودیتی میان سفرهای داخلی و خارجی ندارند. به عبارتی در میان انبوه چارترها هم می‌توانید بلیط چارتر داخلی خریداری کنید و هم بلیط چارتر خارجی.

سخن پایانی

خریداری بلیط‌های سیستمی برای آن دسته از دوستانی که از مدت‌ها قبل از سفر برنامه ریزی دارند؛ می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به بلیط‌های چارتر باشد. بنابراین تنها زمانی نسبت به خرید بلیط چارتر اقدام کنید که به یک بار تصمیم به مسافرت ناگهانی می‌گیرید.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا